Activiteiten‎ > ‎

2011- Heemkring ASCANIA op daguitstap naar Namen en omgeving

Na de succesvolle reis vorig jaar ‘In het spoor van Petrus Ascanus’ naar Gorcum, Dordrecht en Brielle, richt Heemkring Ascania op zaterdag 21 mei 2011 een uitstap in naar Namen, de hoofdstad van het Gewest Wallonië.

Als naar gewoonte, vertrekken we aan het Boekfosplein om 7.30 uur. Dan brengt de autocar ons naar Gembloux, tot 1795 nog Brabants grondgebied, maar sindsdien de eerste stad in de provincie Namen. Hier gebruiken we het ontbijt in het restaurant Les Trois Clès. Van 9.30 uur tot 10.30 uur bezoeken we o.l.v. een Nederlandstalige gids, de middeleeuwse burcht in Corroy-le-Château (foto). Deze burcht uit de 13de eeuw is omringd door een slotgracht, waarover een stenen brug loopt. Het gebouw telt zeven massieve ronde torens en een versterkte toegangspoort.

Ook het interieur is merkwaardig. Let o.a. op een doek Het martelaarschap van de H. Sebastiaan toegeschreven aan Van Dijck, de schilderijen met Vlaamse en Zeeuwse haventaferelen, het 17de en 18de eeuws meubilair enz. Opmerkelijk: de burcht werd nooit verkocht en is via vererving nog steeds familiebezit. Heden wordt ze bewoond door de eigenaar markies de Trazegnies.

Van 11.15 uur tot 13 uur maken we in Namen een begeleide boottocht op de Maas en de Samber. Om 13.15 uur nemen we een broodjeslunch in het restaurant Le Grille des Tanneurs.

Nadien wandelen we o.l.v. een Nederlandssprekende gids door het oude Namen. We flaneren voorbij het stadhuis, het Hôtel Gaffier (18de eeuw), langs de place d’Armes (waar de terechtstellingen plaatsgrepen), de Handelsbeurs (in neo-renaissance-stijl), het Théâtre Royal, het Belfort, de Sint-Jan-Baptistkerk (in gotische stijl), de barokke Saint-Loupkerk, langs het Musée Félicien Rops, de place Saint-Aubin met de kathedraal (in 18de eeuw herbouwd), het Arsenaal (1692-1693), het middeleeuwse gasthuis Saint-Gilles en de oude Vleeshal.

Om 16.30 uur worden we door onze gids verwacht in de abdij van Floreffe (foto). Deze norbertijnenabdij, gesticht in 1121, werd in de 18de eeuw grotendeels herbouwd, o.a. door Benoit Dewez (+ 1812 Groot-Bijgaarden). Quasi alle gebouwen uit die tijd staan nog recht. In de abdij is nu een bisschoppelijk college gevestigd. De abdijkerk (13de t/m 18de eeuw) met toren is 90 m lang. In het grote koor is nog het koorgestoelte bewaard. Ook de molen-brouwerij staat nog overeind.

Het avonddiner nemen we in een restaurant in Waver. We zijn thuis tegen 21 uur.

Wie belangstelling heeft, moet vlug reageren want vorig jaar hebben we een achttal reislustigen moeten weigeren. Inschrijven kan door overschrijving van 70 € (niet-leden 75 €) op rek. BE78 4330 1145 2186 van Heemkring ASCANIA – 1730 Asse. In de prijs zijn begrepen, de bus, de gidsen, een ontbijt, een broodjesmaaltijd ’s middags en een avondlunch.